مباني نظري و پيشينه پژوهش مذهب و معنويت (فصل دوم)

در اين سايت انواع فايل: پروژه. مقاله. تحقيق. پايان نامه. طرح توجيهي. گزارش كار آموزي. پروپوزال و غيره ارائه ميشود.

مباني نظري و پيشينه پژوهش مذهب و معنويت (فصل دوم)

۱۳ بازديد
مباني نظري و پيشينه پژوهش مذهب و معنويت (فصل دوم)

مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دوم پايان نامه ارشد) مذهب و معنويت در 30 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش مذهب و معنويت (فصل دوم)

مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دوم پايان نامه ارشد) مذهب و معنويت مباني نظري مذهب و معنويت پيشينه پژوهش مذهب و معنويت
دسته بندي پيشينه متغير هاي روانشناسي
فرمت فايل doc
حجم فايل 47 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 30

مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دوم پايان نامه ارشد) مذهب و معنويت در 30 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

 

همرا با منبع نويسي درون متني فارسي و انگليسي به شيوه APA  جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري در مورد متغير و همچنين پيشينه در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب براي فصل دو پايان نامه

 

منبع :                          دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:                      WORD و قابل ويرايش با فرمت doc


قسمتي از مباني نظري متغير


( چسبيدن برخي نوشته ها در متن پايين به خاطر رعايت نيم فاصله در متن اصلي است و فايل دانلودي شما مشكلي نخواهد داشت .)

 

ادبيات و گستره نظري تحقيق  

خانواده نظامي است كه بيش از همه بر فرد و اعضاي درون خود تاثير دارد و رفتارهاي افراد درون خود را شكل مي‏دهد(صيدي، پور ابراهيم، باقريان و منصور، 1390) و بسياري از پژوهش‏ها كه اخيرا در زمينه­ي خانواده انجام گرفته بر اين ديدگاه تمركز دارند(صيدي، پور ابراهيم، باقريان و منصور، 1390). بسياري از ناهنجاري­هاي رواني و رفتاري افراد اعضاي خانواده در خود خانواده ريشه دارد و در عين حال بسياري از پيشرفت­هاي بشر نيز از خانواده نشات مي­گيرد(والش، 2013). انسجام خانواده بعدي از ابعاد الگوي مدور تركيبي اولسون(1999؛ به نقل از جمشيدي، رزمي، حقيقت و ساماني، 1387، ص 203) از خانواده مي باشد كه پيش بيني مي شود متاثر از تجارب معنوي و مسئوليت پذيري در خانواده باشد. انسجام خانواده احساس همبستگي، پيوند و تعهد عاطفي است كه اعضاي يك خانواده نسبت به همديگر دارند. لينگرن(2003)، انسجام را به صورت احساس نزديكي عاطفي با ديگر افراد خانواده تعريف مي كند. همچنين اهميت معنويت و رشد معنوي در انسان، در چند دهه گذشته به صورتي روزافزون توجه روانشناسان و متخصصان بهداشت رواني را به خود جلب كرده است(هرمن، ساكسنا و موديه، 2013).

معنويت حالتي از بودن است، ليكن سلامت معنوي حالتي از داشتن است(سيك، 2015). سلامت معنوي به برخورداري از حس پذيرش، احساسات مثبت، اخلاق و حس ارتباط متقابل با يك قدرت حاكم و برتر قدسي، ديگران و خود اطلاق مي شود كه طي يك فرآيند پويا و هماهنگ شناختي، عاطفي، كنشي و پيامدي شخصي حاصل مي آيد. شناخت معنوي، عواطف معنوي، كنش معنوي و ثمرات معنوي از مولفه‏هاي اصلي سلامت معنوي است در ميان عوامل تاثير گذار بر سلامت روان انسان ها، خانواده نقش بسيار مهمي دارد(اصغري، سعادت، عاطفي كرجونداني و جانعلي زاده كوكنه، 1393).

خانواده از لحاظ تربيتي و اجتماعي داراي اهميت و جايگاه ويژه­اي است. افراد از خانواده گام به عرصه هستي مي­نهند و جامعه از تشكيل افراد هستي قوام مي­يابد. ازآنجايي­كه نهاد خانواده، مولد نيروي انساني و معبر ساير نهادهاي اجتماعي است، از اركان و نهادهاي اصلي هر جامعه به‏شمار مي رود. بهنجاري و نابهنجاري جامعه، در گرو شرايط عمومي خانواده­ها است. هيچ يك از آسيب­هاي اجتماعي فارغ از تأثير خانواده پديد نمي‏آيد. به همين دليل، هيچ جامعه اي نمي تواند ادعاي سلامت كند مگر آنكه از خانواده هاي سالم برخوردار باشد(يعقوبلو، 1394).

خانواده مي تواند هم به عنوان منبع فشار رواني و هم به عنوان محلي براي حمايت از افراد درون آن باشد(باباپور خيرالدين و بهاورنيا، 1391). راهبردهاي مربوط به نقش خانواده به متغيرهاي مختلفي مربوط است از جمله ويژگي هايي كه در يك رابطه چند نفره وجود دارد انسجام رابطه مي باشد(باباپور خيرالدين و بهاورنيا، 1391). انسجام خانواده يعني با هم بودن اعضاي خانواده كه پيوند عاطفي نسبت به يكديگر دارند تعريف مي­شود. تمركز انسجام روي اين نكته است كه چگونه سيستم­ها(خانواده­ها) جدايي شان را در تقابل با هم بودن شان متعادل مي­كنند(اولسون، 2010).

سلامت و پويايي خانواده، به عنوان هسته بنيادي و سازنده جامعه ريشه در سلامت و شادابي و رضايت از زندگي همسران دارد(سفيري، محرمي، 1388). پس از ازدواج و زندگي زناشويي، به عنوان هسته اصلي و پايه گذار خانواده، بسيار مورد توجه است. ازدواج، نهادي اجتماعي است كه دو فرد كاملا متفاوت از نظر اجتماعي، اقتصادي، و فرهنگي را براي تشكيل يك خانواده به هم پيوندن مي دهد و به همين دليل، نسبت به ديگر نهادها، با اختلافات بيشتري در درون خود روبه رو است. اختلافات پديده‏يي است كه كه از آغاز بشريت وجود داشته و به عنوان يك عامل خطر ساز براي سلامتي ازدواج تعريف شده است(ويت‏-سون و آل-شيخ، 2013). كاهش انسجام در خانواده و افزايش تعارضات بين فردي مي تواند منجر به كاهش انعطاف پذيري خانواده گردد كه مي تواند همراه با مشكلاتي در تعاملات آنها گردد. انسجام خانواده(پيوند عاطفي و هيجاني بين اعضاي خانواده و احساس نزديك بودن) از طريق احساس تعلق و پذيرش در سيستم خانواده ابراز مي شود. انسجام پايين در خانواده مي تواند منجر به افسردگي و كاهش پذيرش اجتماعي شده و اين پايين بودن انسجام با احساسات عدم تعلق همراه است، مي تواند رفتارهايي ر در اعضاي خانواده به وجود آورد كه منعكس كننده محيط خانواده است(ونديتا و همكاران، 2015).

خانواده مانند تمام ارگانيزمهاي كه بايد با محيط خود سازگار شوند، نياز به سازمان بندي دروني دارد و اين قواعد حاكم بر آن است كه تعيين مي كنند چگونه، چه زماني و با چه كسي ارتباط برقرار شود و همين سازمان بندي و قواعد آن است كه الگوهاي تعاملي ساختار خانواده را به وجود مي آورند(والش، 2013). از آنجا كه سلامت خانواده ها در طول عمر دستخوش تغيير مي گردد اين واقعيت كه در يك مقطع زماني خاص، خانواده از سلامت برخوردار است، تضميني براي تداوم اين وضعيت نيست(اريكا، ولش، سيمونه، فرنچ و ملانيه، 2016). بسياري از متغيرهاي سلامتي، بخصوص متغيرهاي مربوط به سلامتي و انسجام خانواده به وسيله پايبندي به اموز مذهبي و عمل به باورهاي ديني و مذهبي تبيين مي شوند(پورستار و حكمتي، 1389).

 

 

دانلود مباني نظري و پيشينه پژوهش مذهب و معنويت (فصل دوم)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.