| تحقيق بررسي شيوه هاي مديريت كلاس
تحقيق بررسي شيوه هاي مديريت كلاس در 17 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc |
![]() |
| دسته بندي | علوم تربيتي |
| فرمت فايل | doc |
| حجم فايل | 31 كيلو بايت |
| تعداد صفحات فايل | 17 |
تحقيق بررسي شيوه هاي مديريت كلاس در 17 صفحه ورد قابل ويرايش با فرمت doc
چكيده
تدريس امر پيچيده اي است كه لازمه ي آن تنها داشتن اطلاعات تخصصي خاصي نيست . بلكه داشتن مهارت ُ نگرش ها و ديدگاه هاي قابل ياددهي نيز ضرورت دارد . امروزه هدف از تدريس فقط انتقال دانش موجود به دانش آموزان نبوده بلكه شامل آموزش شيوه هايي است كه به دانش آموزان ياد داده مي شود چگونه ياد بگيرند . ايجاد و حفظ محيط مناسب براي فعاليت هاي ياددهي و يادگيري ايجاب مي كند كه معلمان از ويژگي هاي كلاس درس ُ موانع بازدارنده و مخل ياددهي - يادگيري و راه كارها غلبه بر آن ها آگاهي كافي داشته باشند . در اين مقاله ما ابتدا به تعريف مدريت كلاس پرداخته سپس موانع مخل اداره ي اثر بخش كلاس را بيان كرده و سپس راهبردهاي مديريت موثر كلاس را ارائه مي نمائيم .
مقدمه
تحقيقات بيشماري نشان داده است كه بسياري از مشكلات ا خلاقي و اجتماعي نوجوانان ما حاكي از جذاب نبودن محيط مدرسه و كشمكش هاي اينگونه ي دانش آموزان با معلمان و افت تحصيلي آنان بوده است . و لذا وجود مديريت كار آمد معلمان و ايجاد شرايط لازم براي تسهيل در امر يادگيري در كلاس كه مطابق نياز ها و ويژگي هاي فراگيران باشد ُ لازمه ي جامعه ي امروزي و راه گشاي بسياري از مشكلات نوجوانان مي باشد . اينكه در فضاي آموزش فعلي به جاي اينكه به دانش اموزان توصيه ي نظم و انضباط شود ُ بايد به معلمان يادآوري گردد كه در اداره ي كلاسشان از روش هاي مديريتي نوين استفاده گردد . و معلمان با توانمندي مديريتي خود مي توانند پايگاه و منزلت واقعي خود را حفظ كنند.
مديريت كلاس اولين سطح مديريت آموزشي است . و پايه ي سطوح بالاتر مديريت ُ يعني مديريت مدرسه ُ مديريت ناحيه و مديريت كل نظام آموزش و پرورش محسوب مي شود و در شكل دادن به ساختار آموزش و فرآيند تدريس و ساخت شخصيت و روند ذهني ُ عاطفي ُ آموزش و تربيت دانش آموز نقش اساسي دارد .
گرچه كار معلم بر اساس نگرش نيات و شخصيت از يك سو و همه جانبه بودن او بر اساس مهارت در توانمند سازي دانش آموزان از سوي ديگر سنگ بناي مديريت كلاس درس است اما معلم به مهارت ها و فنون سازمان دهنده نياز دارد تا شرايط بهينه اي را براي تحقق يادگيري خلق كند .
بي ترديد در كلاس نيز مانند طب بايدبه پيشگيري پيش از اصلاح اهميت داد . و جاي اميد واري است كه در حوزه ي پژوهش توجه فزاينده اي به روش هايي مي شود كه معلمان مي توانند با آن ها از بروز مشكلات انظباطي پيشگيري كنند . شايد مهم ترين يافته اين پژوهشها كه شگفت آور هم نيست آن است كه ميزان نظم كلاس خيلي بيشتر از آنكه به بسامد و پافشاري اعمال معلم براي حفظ و بازگرداندن نظم بستگي داشته باشد ُ به ماهيت جاري در كلاس بستگي دارد به زبان رايج كنوني در مديريت كلاس قوت بردار اصلي جريان اصلي فعاليت ها در برقراري و حفظ نظم بيشترين تاثير را دارد .
فهرست مطالب
چكيده مقدمه تعريف مديريت
پژوهش هاي مرتبط با مديريت كلاس
نقش معلم در مديريت كلاس سبك هاي مديريتي معلمان در كلاس
موانع اداره ي اثربخش كلاس دانش آموزان مسئله دار و مديريت كلاس
نتيجه گيري منابع
