| پايان نامه ادبيات
پايان نامه ادبيات چكيده اين مجموعه شامل مطالبي پيرامون زندگي دكتر قيصر امين پور و تحوّلات اجتماعي در سه دهه ي شعر ايشان ( 13641357 ) ، ( 13751364 ) ، ( 13851380 ) مورد بحث و برّرسي قرار گرفته است هدف از اين تحقيق شناخت افكار ايدئولوژيكي شاعر ، آشنايي با تعهّدات اخلاقي و اجتماعي ، مردم گرايي و انسان گرايي شاعر ، احتراز شاعر از گروه ها و |
![]() |
| دسته بندي | زبان و ادبيات فارسي |
| فرمت فايل | doc |
| حجم فايل | 1737 كيلو بايت |
| تعداد صفحات فايل | 470 |
پايان نامه ادبيات
چكيده
اين مجموعه شامل مطالبي پيرامون زندگي دكتر قيصر امين پور و تحوّلات اجتماعي در سه دهه ي شعر ايشان ( 1364-1357 ) ، ( 1375-1364 ) ، ( 1385-1380 ) مورد بحث و برّرسي قرار گرفته است هدف از اين تحقيق : شناخت افكار ايدئولوژيكي شاعر ، آشنايي با تعهّدات اخلاقي و اجتماعي ، مردم گرايي و انسان گرايي شاعر ، احتراز شاعر از گروه ها و دسته هاي دوره اي شناخت ، شخصيّت علمي و آكادميك ايشان به عنوان استاد دانشگاه و نگاهي به بُعد روان شناسي شاعر در سرودن هر اثر مي باشد .
روش تحقيق براي رسيدن به هدف مورد نظر ، گردآوري فيش ، مطالعات كتابخانه اي و كاربرد اينترنت همراه با روش توصيف و كاربرد مي باشد .
طبق تحقيقات انجام شده قيصر شاعري هم درد است كه از ميان توده ي مردم ظهور مي كند امّا هيچگاه توده اي نمي شود . قدرت اعتراض و شكايت شاعر و شيوه ي روايي گري او در رساندن اخبار جنگ شايسته ي تحسين است .
او خود فرزند جنگ بود و تنها ديده ها را مي سُرود نه شنيده ها را .
او از ابتدا شاعر انقلاب و دفاع مقدّس بود و در ميانه ي عمر تبديل به شاعري از جنس مردم گشت و سرانجام به دنبال خويشتن خويش مي گشت تا نيمه ي پنهاي خويش را كشف و جوابي براي سؤال هاي فلسفي خويش بيايد و سرانجام از دور ، دستي بر آتش رساند و عارفي عاشق گونه در لباس عرفاني ظاهر شد . او بي تفاوت بود ، بي تفاوت به زر و زور ، بي تفاوت به رياكاري و نمايش مردم و بي تفاوت به خودش . آن زمان كه خود را شناخت خود را به خدايش باخت و با هجرت از اين دنيا ساخت .
مقدّمه
به نام آن خدائي كه شعور را در وجود انسان نهاد تا گوهر شعر را بيابد و آويزه ي وجود خويش نمايد . هر آينه شعر و شاعري در ميان جوامع مختلف مايه ي آرامش روح و روان است تا آنجا كه شعرا را دنباله رو انبياء معرّفي نموده اند .
اينك نيز با استعانت از خداوند متعال ، دستي از آستين بيرون آورده و گذري بر كوچه هاي شعر معاصر زده ايم ، كوچه هايي كه چندي است با آب و جاروي احساسات و عواطف آراستگي خاصّي پيدا كرده است .
يكي از آراستگان ادبيّات معاصر دكتر قيصر امين پور است كه سرآمد شاعران معاصر و نماينده ي ادبيّات دفاع مقدّس است در اين كتاب سعي بر اين است طبق ضرورت، چشم اندازي بر زيبايي شناسي ، روان شناسي ، جنبه هاي اخلاقي و اجتماعي شعر داشته باشيم تا پاسخي باشد براي نيازمندان شعر و ادب تا طَرفي بربندند و در راه نمانند .
به اميد آن روز
طرحنامه ي تحقيق
الف ) اهميّت تحقيق
تحقيقات انجام شده درباره ي دكتر قيصر امين پور آن اندازه حائز اهميّت است كه در ثبت وقايع اجتماعي و تاريخي سهم بزرگي را بر عهده مي گيرد و تعهّدات شاعر را در موارد اشعار دفاع مقدّس و اشعار آييني به اثبات مي رساند و كمكي است براي دانش جوياني كه در رشته ادبيّات به تدريس مشغولند تا شايد فضاي سياسي ، اجتماعي و فرهنگي شاعر را بهتر درك كرده ودانش آموزان نيز با اين شاعر شهير كه كم و بيش در كتب دبيرستاني معرّفي مي شود آشنايي لازم را پيدا نمايند و به درك بيشتر مضامين و محتواي شعري اين شاعر پي ببرند .
ب ) هدف از تحقيق
شعر و ادبيّات از ديرباز در ممالك شرقي از اهميّت والايي برخوردار بوده است امّآ آن شاعري ماندگار است كه افكار والايي داشته باشد و براي دفاع از ميهن و آرمان هاي اسلامي ، مايه گذاشته باشد . برخلاف اعتقادات گروهي از روشنفكران كه قيصر را جزو گروههاي خاصّي معرّفي كرده بودند ، با اين تحقيق گرد و غبار اين اتّهامات از دامن اين شاعر پاك مي گردد و مردمي تر نمود پيدا مي كند .
زيرا او هم شاعر كودكان و نوجوانان است ، هم شاعر ولايي و آييني و هم شاعر جبهه و جنگ بنابراين يكي از ماندگارترين چهره هاي شعر و ادبيّات معاصر مي باشد .
فهرست مطالب
مقدّمه............................................. 1
اهميّت تحقيق...................................... 2
اهداف تحقيق...................................... 2
روش تحقيق........................................ 3
پيشينه ي تحقيق.................................. 3
فصل اوّل : تعريف نقد
1-1 نقد چيست ؟................................... 4
2-1 نقد ادبي..................................... 7
3-1 نقد ادبي ايران و جهان........................ 9
پي نوشت هاي فصل اوّل............................ 19
فصل دوّم : معرّفي قيصر امين پور
1-2 زندگي نامه ي قيصر امين پور................... 20
2-2 دوره ي اوّل شاعري قيصر ( دهه ي اوّل ).......... 23
3-2 دوره ي دوّم شاعري قيصر ( دهه ي دوّم ).......... 45
4-2 دوران سوّم شاعري قيصر ( دهه ي سوّم )........... 53
5-2 دوران كمال شاعر.............................. 59
6-2 اوضاع سياسي و اجتماعي در دهه ي اوّل........... 66
7-2 تأثير اوضاع سياسي و اجتماعي بر ادبيّات........ 70
8-2 شعر مقاومت و ويژگي هاي آن ................... 74
9-2 قيصر و شعر مقاومت............................ 81
10-2شعر آييني و ويژگي هاي آن..................... 87
11-2 قيصر و شعر آييني............................ 91
12-2 تحوّل در شعر قيصر............................ 98
13-2 تحوّل در قالب و فرم ( فضاي بيروني شعر )...... 103
14-2 تحوّل در محتوا و مضمون ( فضاي دروني شهر ).... 112
پي نوشت هاي فصل دوّم............................ 123
فصل سوّم : ويژگي هاي سبكي شاعر
1-3 لغات و تركيبات............................... 124
2-3 كنايه ها و اصلاحات عاميانه در شعر............. 182
3-3 طنزهاي با محتوا.............................. 199
4-3 گوناگوني موضوعات............................. 210
5-3 مضمون بكر.................................... 273
6-3 وزن ريتميك در شعر............................ 279
7-3 استفاده از قالب هاي مُدرن..................... 283
8-3 استفاده از آيات و روايات..................... 290
9-3 نحوه ي نگرش.................................. 299
10-3 نوستالوژي در شعر قيصر....................... 306
11-3 اگزيستانسياليستي ديني در شعر قيصر........... 315
12-3 عينيّت و ذهنيّت در شعر قيصر................... 322
پي نوشت هاي فصل سوّم............................ 328
فصل چهارم : صور خيال در شعر قيصر
1-4 استعاره و تشبيه در شعر قيصر.................. 329
2-4 تكرار در شعر قيصر............................ 338
3-4 تكرار در مجموعه ي تنفّس صبح و در كوچه آفتاب... 338
4-4 تكرار در مجموعه ي آينه هاي ناگهان............ 342
5-4 تكرار در مجموعه ي گلهاي...................... 353
6-4- تكرار در مجموعه ي دستور زبان عشق............ 358
7-4 تكرار آوايي در شعر قيصر...................... 361
8-4 ايهام و لكنت آرايي ايهام در شعر قيصر......... 379
9-4 تضمين در شعر قيصر............................ 389
10-4 عنصر رنگ آميزي در شعر قيصر.................. 397
پي نوشت هاي فصل چهارم.......................... 418
فصل پنجم : مقايسه ي شعر قيصر با سهراب
1-5 سهراب سپهري.................................. 419
2-5 اختلاف اساسي در محتواي شعر قيصر و سهراب....... 426
3-5 اشتراك اساسي در محتواي شعر قيصر و سهراب...... 437
4-5 مقايسه ي كاربرد وزن در اشعار سهراب و قيصر.... 441
5- 5 مشتركات در حوزه ي زبان قيصر و سهراب......... 449
6-5 اشتراك مضامين در اشعار قيصر و معاصرانش....... 453
پي نوشت هاي فصل پنجم........................... 464
نتيجه گيري....................................... 465
فهرست منابع .................................... 466
فهرست مقاله ها.................................. 468
پيوست ها
چكيده ي انگليسي پايان نامه
