| بررسي تاثير يادگيري سازماني در ميزان شادكامي دانشجويان دانشگاه نوين
مقاله بررسي تاثير يادگيري سازماني در ميزان شادكامي دانشجويان دانشگاه نوين مقدمه امروزه سازماني كه از رويكردهاي منابع انساني بهره مي برد ميتواند راه پيشرفت و موفقيت خود را بهتر و مطمئن تر پيموده و مسير دستيابي به توسعه خود را تضمين نمايددر بحث رقابت بين المللي سازمانهايي پيشتاز هستند كه توسعه منابع انساني در آنها به عنوان يك بحث اصلي مطرح مي |
![]() |
| دسته بندي | فايل |
| فرمت فايل | doc |
| حجم فايل | 30 كيلو بايت |
| تعداد صفحات فايل | 11 |
مقاله بررسي تاثير يادگيري سازماني در ميزان شادكامي دانشجويان دانشگاه نوين
مقدمه
امروزه سازماني كه از رويكردهاي منابع انساني بهره مي برد ميتواند راه پيشرفت و موفقيت خود را بهتر و مطمئن تر پيموده و مسير دستيابي به توسعه خود را تضمين نمايد.در بحث رقابت بين المللي سازمانهايي پيشتاز هستند كه توسعه منابع انساني در آنها به عنوان يك بحث اصلي مطرح مي باشد. در اين راه يكي از رويكردهاي توسعه منابع انساني توانمندسازي كاركنان است. در جهان كنوني توانمندسازي نيروي انساني عنصر مهم و اصلي است كه بواسطه آن مي توان در جهت پويايي سازمان و سنت گريزي گام برداشت و محيط و جوسازان را در جهت افزايش عملكرد و نيروي انساني متحول نمود. (قاسمي، 1382).
تاريخچه اولين تعريف از اصطلاح توانمندسازي به سال 1788 بر مي گردد كه در آن توانمندسازي را به عنوان تفويض اختيار در نقش سازمان خودي مختتار دانستند كه اين اختيار بايستي به فرد اعطا يا در نقش سازمان او ديده شود. اين توانمندسازي به معني اشتياق فرد براي پذيرش مسئوليت واژه اي بود كه براي اولين بار به طور رسمي به معني پاسخگويي تفسير شد. (رجبي، 1391).
با توجه به اينكه ياديگري سازماني يكي از عوامل مهم و تاثير گذار در ايجاد توانمندسازي كاركنان در سازمان است (بروگساماتز، 2010، علي احمدي، احمدي، حاتمي ناغاني، 1389).
و امروزه در سازمانها يادگيري به قلب مديريت وجودي فعاليت ما تبديل شده است و بايد اعتراف كرد كه اگر سازمانها يادگيري را ناديده مي گيرند، اين امر مي تواند شبيه به پذيرش مرگ به آنها باشد. يادگيري سازمانها در سال هاي اخير جزء توانايي هاي سازمان براي پاسخگويي مناسب براي تغيير در محيط خارجي شده است(مونتش و همكاران، 2004).
و امروزه به اين هم پي برده اند كه ارتقاي بارگيري سازماني موجب افزايش رقابت شغلي، تعهد سازماني و اثر بخشي و عملكرد سازماني مي شود. (باقري، 1391).
يادگيري سازماني فرآيندي است پويا كه سازمان را قادر مي سازد تا به سرعت با تغييرات ساختاري يابد اين فرآيند شامل توليد دانش جديد، مهارت، و رفتارها مي شود. بارتيري سازماني راه اصلي ايجاد كاردانش و بهبود كارايي سازمان است پس يك سازمان موفق بايد در يادگيري پويا باشد. (زاك و همكاران،2009).
