| بررسي رابطه پرخاشگري مادران بر سلامت رواني كودكان در شهرستان اردبيل
پايان نامه كارشناسي بررسي رابطه پرخاشگري مادران بر سلامت رواني كودكان در شهرستان اردبيل |
![]() |
| دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
| فرمت فايل | doc |
| حجم فايل | 220 كيلو بايت |
| تعداد صفحات فايل | 100 |
پايان نامه كارشناسي بررسي رابطه پرخاشگري مادران بر سلامت رواني كودكان در شهرستان اردبيل
1-1 مقدمه :
پرخاشگري يكي از پديده هاي مهم رواني ـاجتماعي است كه قسمت اعظم تاريخ مدون انسان پيرامون آن رقم خورده است. برخي سپيده دم تاريخ را با بيان قتل هابيل بدست قابيل آلوده به پرخاشگري و خشونت مي دانند. كوالسكي بر اساس پژوهشهاي انجام شده خود مي نويسد: از 5600 سال پيش تا امروز بشر فقط 292 سال در صلح و صفا گذارنيده و بقيه را در جنگ و ستيز بوده است اگر تاريخ انسان را ورق بزنيم پر از خونخواري و قتل و غارت و كشتار و بزرگترين افتخار قهرمانان تاريخ اين بوده است كه توده هاي گسترده تري از انسانها را كشته يا به كشتن داده اند. از آن سردار رومي مي توان نام برد كه چهل هزار غلام را در روم به صليب كشيده است. كه تمام اين موارد نمونه هايي بارز از پرخاشگري در ايران و جهان بوده است كه به طور گسترده خود را نشان مي دهد ولي پرخاشگري امروزه در مدارس و حتي در خانواده و خانه ها در بين زنان و مردان خود را نشان مي دهد كه به صورت زني كه از شوهر خود انتقاد مي كند يا مردي كه حضور همسرش را در يك مهماني ناديده مي گيرد و تمام اين موارد كه مي تواند در زندگي زناشويي باعث پرخاشگري شود و بدون در نظر گرفتن فرزندان كه چه ضربه اي به روحيات آنها خواهد خورد و تمام اين نوجوانان و جوانان سرخورده مي تواند حاصل اين زندگي هاي بدون برنامه باعث پرخاشگري به دليل خشم يا براي هيجان ايجاد نمي شود. بلكه هدف به دست آوردن پاداشهاي مطلوب مثل پول يا كالاي با ارزش است و تمام اين موارد ممكن است كه در نظر فرد ديگر امري نامطلوب جلوه كند كه تمام مشكلات را بوجود آورد و پرخاشگري ناشي از خشم كه اين نوع پرخاشگري عموماَ با علائم برانگيختگي هيجاني و اغلب ناشي از ناكامي است كه در زندگي زوجين ديده مي شود كه تمام موارد را مي تواند در گوشه گيري و انزواطلبي فرزندان و به گونه اي ميتواند تاثيرات ويژه اي در سلامت رواني فرزندان بگذارد كه اين مسأله باعث مي شود كودك بعدها دچار ناراحتيها مي شود كه عامل اصلي ناراحتي خود را در والدين خود مي دانند. (علي صائبي ، 1380)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول كليات تحقيق 1
1-1 مقدمه : 2
1-2 بيان مسئله: 3
1-3 اهميت و ضرورت تحقيق: 5
1-4 اهداف تحقيق 7
1-5 فرضيه تحقيق: 8
1-6 سوالات تحقيق 8
1-7 متغيرهاي تحقيق: 9
1-8 تعريف واژه ها و مفاهيم 9
فصل دوم ادبيات تحقيق 10
2-1 پرخاشگري: 11
2-1-1 تعريف پرخاشگري: 12
2-1-2 انواع پرخاشگري: 14
2-1-3 علل و انگيزه هاي پرخاشگري 16
2-2 عوامل پرخاشگري 16
2-2-1 عوامل خانوادگي پرخاشگري 16
2-2-2 عوامل محيطي (اجتماعي – فرهنگي) 18
2-3 زيانهاي پرخاشگري 20
2-4 تكنيكهايي لازم براي كنترل پرخاشگري در محيط خانواده 21
2-5 درمان پرخاشگري: 22
2-6 نظريه زيستي پرخاشگري 23
2-6-1 كروموزمهاي جنسي و پرخاشگري 24
2-6-2 بلوغ جنسي و پرخاشگري 25
2-7 نظريه ناكامي ـ پرخاشگري 26
2-7-1 درستي و نادرستي نظريه ناكامي ـ پرخاشگري 27
2-8 نظريه يادگيري اجتماعي 28
2-9پرخاشگري چگونه ياد گرفته مي شود ؟ 32
2-10كنترل پرخاشگري 33
2-11پرخاشگري از ديدگاه زيست شناسي ‹‹مباني فيزيولوژي پرخاشگري›› 34
2-11-1 آميگدال و رفتار پرخاشگرانه 34
2-11-2 نقش تستوسترون در پرخاشگري : 38
2-11-3 سيناپس هاي سروتونيني و رفتار پرخاشگرانه : 39
2-12 پرخاشگري ، فيزيولوژي و تيره شناسي: 42
2-13 پرخاشگري از ديدگاه روانكاوي : 44
2-14 اوهام پرخاشگرانه : 49
2-15 تحول پرخاشگري : 50
2-16 سلامت روان و ابعاد آن 53
2-16-1 مفهوم سلامت روان 54
2-16-2 اهميت و تعاريف سلامت روان 59
2-17 نظريه هاي در زمينهي شخصيت سالم 60
2-17-1 نظريهي انسان بالغ يا الگوي پيشنهادي آلپورت 60
2-17-2 نظرية انسان با كنش كامل يا الگوي پيشنهادي راجرز 61
2-17-3 نظريه انسان بارور يا مولد يا الگوي پيشنهادي فروم 61
2-17-4 نظريه انسان خواستار تحقق خويشتن يا الگوي پيشنهادي مزلو 62
2-17-5 نظريه انسان فرديت يافته يا الگوي پيشنهادي يونگ 62
2-17-6 نظريه انسان از خود فرا رونده يا الگوي پيشنهادي فرانكل 63
2-17-7 نظريه انسان اين مكاني و اين زماني، الگوي پيشنهادي پرلز 63
2-17-8 نظريه انسان غير محدود، الگوي پيشنهادي داير 64
2-18 نظريه مربوط به سلامت رواني 65
2-18-1 نظريه فرويد: 65
2-18-2 نظريه موري 66
2-18-3 نظريهي آبراهام مازلو 66
2-18-4 نظريه جورج كِلي 68
2-18-5 نظريه فرانكل 68
2-18-6 نظريه اسكينر 69
2-18-7 نظريه اريكسون 69
2-19- پيشينه تحقيق 72
فصل سوم روش تحقيق 74
3-1 روش تحقيق 75
3-2 جامعه آماري 75
3-3 حجم نمونه 75
3-4 روش نمونه گيري 75
3-5 ابزار اندازه گيري (اعتبار و رواني آنها) 76
3-6 روش آماري مربوط به فرضيه ها 76
منابع 77
ضمائم80
