| بررسي مباني شهادت زنان در شريعت اسلام
بررسي مباني شهادت زنان در شريعت اسلام در 137 صفحه ورد قابل ويرايش |
![]() |
| دسته بندي | پژوهش هاي دانشگاهي و حوزوي |
| فرمت فايل | doc |
| حجم فايل | 113 كيلو بايت |
| تعداد صفحات فايل | 137 |
بررسي مباني شهادت زنان در شريعت اسلام در 137 صفحه ورد قابل ويرايش
چكيده
شهادت زنان، از ديرباز در فقه، مورد بحث و گفت وگو بوده است. در ميان فقيهان اهل سنّت، از زمان پيدايش مذاهب، اختلاف نظر وجود داشته است .
امروزه يكي از مسائل مهم و مورد توجه جامعه بين المللي، مسأله حفظ و رعايت حقوق زنان، مراعات تساوي حقوق زن و مرد و عدم تبعيض بر اساس جنسيت است. اين احساس مخصوصاً در بين بسياري از زنان وجود دارد كه در طول تاريخ به آنها ستم رفته و حقوق و شأن انساني آنها رعايت نشده است و حتي در دوران كنوني نيز با همه پيشرفتهايي كه نصيب زنان شده، باز هم در بسياري از موارد شأن انساني آنها رعايت نميشود. معمول است كه وقتي از حقوق زنان بحث ميشود، راجع به شهادت دادن آنها نيز سخن به ميان ميآيد. البته شهادت جزء حقوق نيست و تكليف محسوب ميشود؛ گاهي اوقات همين عدم تفكيك حقوق و تكاليف باعث بروز سوء تعبيرهايي ميشود كه در اين رساله به آنها اشاره ميشود.
فهرست مطالب
چكيده
طرح تحقيق
فهرست مطالب
فصل اول : كليات
مبحث اول : مفهوم قاعده
گفتار اول : معناي لغوي قاعده
گفتار دوم : تعريف و معناي اصطلاحي قاعده
مبحث دوم : معناي طهارتو بررسي نشاپيدايش
مبحث سوم : تفاوتها و جايگاهها
گفتار اول : تفاوت ميان قاعده و اصل
گفتار دوم : جايگاه قواعد فقهي بين فقه و اصول
فصل دوم : قاعده طهارت
مبحث اول : مدارك قاعده
گفتار اول : آيات شريفه رآن
گفتار دوم : روايات و سيره معصومين
گفتار سوم : خصوصيات قاعده طهارت
مبحث دوم : جريان قاعده طهارت در شبهات موضوعيه و حكميه
گفتار اول : شبهه موضوعيه و حكميه و تفاوت آنها
گفتار دوم : جريان يا عدم جريان اين قاعده در شبهات ذكوره
مبحث سوم : اصل احتياط و قاعده طهارت
گفتار اول : جايگاه اصل احتياط
گفتار دوم : عدم تعارض اصل احتياط با قاعده طهارت
گفتار سوم : سيره پيامبر اعظم ( ص ) و معصومين ( ع )
مبحث چهارم : ارتباط اصول عملي ديگر با قاعده طهارت
گفتار اول : استصحاب و قاعده طهارت
گفتار دوم : برائت و قاعده طهارت
گفتار سوم : اجزاء و قاعده طهارت
فصل سوم : واقعي بودن طهارت و نجاست
مبحث اول : اعتباري بودن طهارت و نجاست
مبحث دوم : عرفي بودن طهارت و نجاست
مبحث سوم : واقعي بودن طهارت و نجاست
فصل چهارم : رابطه قاعده طهارت با ديگر قواعد فقهي
مبحث اول : قاعده طهارت و قاعده حرمت نجاست
مبحث دوم : قاعده طهارت و قاعده غلبه
مبحث سوم : قاعده طهارت و قاعده جب
فصل پنجم : مصاديق اجراي قاعده طهارت
مبحث اول : جواز بهره برداري از پوست مردار
مبحث دوم : طهارت و پاك بودن اهل كتاب
مبحث سوم : نجس بودن نيم خورده كافران
مبحث چهارم : حرام بودن هم غذايي با كافران در يك ظرف
مبحث پنجم : حرمت غذا خوردن در ظرفهاي كافران
مبحث ششم : شستشوي بدن در گندابها
مبحث هفتم : پيوند اعضاي انسان
نتيجه گيري
منابع و مآخذ
مبحث اول : مفهوم قاعده
گفتار اول : معناي لغوي قاعده
احمد بن خليل فرهودي (175هـ.ق)، از ياران امام باقر(ع) و نويسنده العين ، اوّلين كتاب لغت نوشته شده در عرب ، درباره لفظ (قاعده) كه از (قعود) به معناي نشستن برگرفته شده ، مي نويسد: (قعد ، يقعد ، قعوداً ، خلاف قام… والمقعد والمقعده اللذان لايطيقان المشي… وقعده الرجل مقدار ما اُخذ من الأرض… و ذوالقعده اسم شهر كانت العرب تقعد فيه ثم تحجّ في ذي الحجه.)
بنابراين ، (قعود) به معناي نشستن است و مرد و زن زمينگير را (مُقعَد) و مقدار زميني را كه هركس جا مي گيرد ، (قِعدَه الرجل) گويند و چون عرب در ماه ذوالقعده مي نشست (از حركت باز مي ايستاد) و در ذوالحجه به حج مي رفت ، اين ماه را (ذوالقعده) ناميدند.
